<Cum să pici un examen la etică? Copiezi.>
Codul de etică este un fel de coșmar pentru echipele de conformitate din unele companii. Trebuie revizuit și interpretat, iar echipa de conformitate trebuie sa facă, de obicei, toate sarcinile. Mulți văd codul de etică ca pe ceva pe ce trebuie avut, dar nu ca pe un instrument care să fie folosit în activitate. Alții au un cod de etică public, un fel de rezumat al celui aplicabil și cel real nu poate fi pus la dispoziția terților.
Pentru cei care sunt familiarizați cu acesta, codul de etică este o hartă, oferind îndrumări cu privire la traseul ce poate fi parcurs in situația in care trebuie să fie făcută o alegere.
Institute of Business Ethics a pregătit un raport și a concluzionat că „189 de companii FTSE 350 (54%) au un fel de cod disponibil public” și doar „58% din cele 189 de coduri FTSE 350 disponibile public au un angajament explicit de a nu se răzbuna” pe cei care fac sesizări. Restul celor 161 de companii listate la Bursa de Valori din Londra care sunt parte din indicele FTSE 350 au un cod, dar acesta e secret.
Pentru companiile listate la Bursa de Valori București și la Bursa Varșovia situația este oarecum similară. Ca parte a culturii locale, pentru ambele piețe (română și poloneză) există situații în care cei care au depus plângeri pe baza codului de etică în societăți listate pe bursă au fost concediați ulterior (aparent fără a exista legături între reclamații depuse și motivul concedierii).
Codul de etică este o traducere pentru „modul în care lucrează compania sau organizația”, care stabilește principiile principale și ghidul de implementare a acestora în conformitate cu valorile sale etice de bază și cu cultura.
Cum se folosește codul de etică? Oferind de răspunsuri la subiecte importante legate de valorile de bază ale companiei/organizației. Există două tipuri de valori:
- valorile afacerii (inovare, raport calitate/preț, orientare către client) care reprezintă ceea ce oferă compania/organizația și
- valorile etice (onestitate, corectitudine, integritate, seriozitate, respect) reprezentând modul în care vor fi atinse valorile afacerii.
Specialiștii au identificat exemple de întrebări care pot fi folosite atunci când există dileme etice:
- Este legal?
- Este în concordanță cu valorile companiei?
- Sunt confortabil să explic decizia mea prietenilor și familiei mele?
- Are această decizie un impact asupra altora (colegi, parteneri de afaceri, acționari, alte părți afectate)?
- Este o practică curenta pe piață?
Răspunsul la întrebările etice pot fi doar „da” sau „nu”. Dacă există un „nu”, există o problemă. E simpla decizia, nu?