top of page
Caută
Poza scriitoruluiValeria Nistor

Cât de scump este sa faci Greenwashing?

Un coleg pe care il apreciez mult spune că 'greenwashing-ul' a fost, este și va fi cea mai mare parte a așa-zisei preocupări pentru mediu a marilor companii pentru că este mult mai simplu să zici că faci decât să faci și pentru că nimeni nu te poate verifica.


Trebuie să recunosc că am auzit această idee de multe ori, dar am și vazut multe cazuri în care companiile au fost acuzate de greenwashing, deoarece acestea speră că anumite angajamente ecologice suspecte nu vor fi analizate de consumatori. Câteva exemple sunt menționate mai jos:

- Coca-Cola a folosit un marketing care o mentiona ca fiind o companie sustenabilă, dar în raportul de audit al mărcii lansat în 2022, Break Free From Plastic a identificat Coca-Cola drept principalul poluator de plastic din lume pentru al cincilea an consecutiv.

- H&M a fost criticat de Norwegian Customer Authority pentru publicitate falsă pentru noua sa Conscious Collection lansată în 2012 ca fiind „prietenoasă cu mediul”. Autoritatea a spus că „informațiile privind sustenabilitatea nu au fost suficiente, mai ales având în vedere că Conscious Collection este promovată ca o colecție cu beneficii in ceea ce privește protecția mediului".

- IKEA: În 2021, ONG-ul Earthsight a publicat un raport din care a rezultat că principalul partener folosit de IKEA pentru aprobarea și certificarea lemnului, Forest Stewardship Council, este de fapt vinovat de greenwashing.

- Kaufland România a pretins în 2023 a fi prima companie certificată ‚zero waste’. Campania de marketing a fost foarte criticată, iar compania a recunoscut că respecta principiul ‚zero waste’ pe toate liniile de business.

- McDonald’s: În 2019, lanțul de fast-food a început o inițiativă de reducere a utilizării materialelor plastice de unică folosință în restaurantele sale; cu toate acestea, noile paie de hârtie ale companiei, care le-au înlocuit pe cele anterioare din plastic, încă nu sunt reciclabile.

- Nespresso: Compania a asigurat publicul că capsulele sale de cafea de unică folosință sunt ecologice și sunt fabricate exclusiv din materiale reciclabile. În realitate, sunt necesare unele utilaje specializate pentru a procesa corect capsulele și la care nu au acces instalațiile tradiționale de reciclare.

- Ryanair a fost sancționată pentru greenwashing în 2023 de catre autoritatea pentru protecția consumatorilor.

- Starbucks: În 2018, compania a eliminat toate paiele în general. Cu toate acestea, s-a constatat rapid că noul capac conținea mai mult plastic decât combinația anterioară de paie-capac.

- Volkswagen: În 2015, s-a descoperit că Volkswagen a înșelat testele de emisii, făcând mașinile sale diesel să pară mult mai puțin poluante decât sunt. Scandalul a început o anchetă masivă, iar în aprilie 2017, un judecător federal american a ordonat Volkswagen să plătească o amendă penală de 2,8 miliarde de dolari.

- Walmart a fost obligat să plătească 3 milioane de dolari în penalități civile pentru inducerea în eroare a consumatorilor cu privire la utilizarea de bambus și raion. Transformarea bambusului în raion necesită utilizarea de substanțe chimice toxice și are ca rezultat poluanți periculoși.


Este scump să fiti implicati în greenwashing? Ce costuri trebuie să suportați pentru a curăța mizeria creata de „greenwashing”? Mai jos este lista de costuri pentru o raportare transparentă a sustenabilității afacerii și lista de costuri pentru repararea efectelor greenwashing-ului.



Bunica îmi spunea că nu trebuie să mă leg la cap dacă nu ma doare. Deci, de ce să ne prefacem că o companie este verde, când nu este? Care sunt beneficiile? Merita costurile totale?



4 afișări
bottom of page