Greenwashing este un termen greu de tradus din engleză în română, așa cum este cu mulți termeni noi folosiți în ultimii ani.
Ca o definiție simplă, greenwashing este procesul în care o organizație cheltuiește timp și bani pentru a promova afacerea ca fiind ecologică, fără a lua măsuri pentru a minimiza impactul asupra mediului. Greenwashing o stratagemă de marketing înșelătoare menită să păcălească consumatorii care preferă să cumpere bunuri și servicii de la mărci conștiente de mediu.
Este greenwashing o infracțiune? În funcție de țară și de reglementările aplicabile, poate fi. Riscul de reglementare este un risc important într-un scandal de greenwashing. Amenzile, dosarele din instanța și investigațiile sunt un aspect, dar următorul este legat de riscul reputațional. Reputația unei organizații este foarte importantă, iar dacă aceasta se pierde, este foarte dificil să fie reconstruita încrederea. Acuzațiile de greenwashing se pot referi la rapoarte care conțin date obligatorii sau la comunicări de marketing. Publicitatea negativă este dăunătoare pentru o companie, chiar daca unii specialiști în comunicare publică ar spune că publicitatea negativă este totuși o publicitate. Loialitatea mărcii poate fi afectată pe termen scurt și lung după un scandal de greenwashing. Riscul financiar se referă în principal la impactul negativ rezultat din riscul de reglementare și reputație.
În mai 2023, Chartered Governance Institute UK & Ireland („CGI”) a publicat un raport privind combaterea spălării ecologice din perspectiva guvernanței corporative: Tackling greenwashing from a governance perspective (cgi.org.uk). Raportul este binevenit și prezintă modul în care profesioniștii în guvernare (și nu numai) ar trebui să gestioneze un astfel de proces și importanța transparenței.