Multe companii lucrează pentru închiderea situațiilor financiare, câteva au anunțat deja rezultatele anului 2022, iar altele au anunțat dividendul propus – in curând sunt gata de adunarea generala anuala a acționarilor.
Implicarea eficientă și transparentă a acționarilor nu ar trebui să se limiteze la un eveniment anual (adunarea generală anuală a acționarilor). Oportunitățile de informare a acționarilor cu privire la problemele companiei ar trebui oferite pe tot parcursul anului, cu accent pe asigurarea accesului tuturor acționarilor la informații similare.
În practică, observăm că unor companii listate le este „frică” să interacționeze cu acționarii. În România și in Polonia, multe adunări generale sunt organizate în aceeași zi, iar unele dintre ele în orașe diferite - este acesta o modalitate de a avea cati mai putini investitori persoane fizice care participa la adunarea acționarilor in persoana?
Principala ingrijorare este că, în cursul anului, conducerea companiilor listate ar putea implica doar unii acționari și acest lucru poate declanșa un risc de abuz de piață deoarece nu toți acționarii au acces la aceleași informații.
Mai jos sunt câteva masuri care ar putea fi luate in considerare, inspirate din experiența piețelor mai dezvoltate.
Evenimente dedicate acționarilor
Tuturor acționarilor (fără discriminare între tipul de acționar si numărul acțiunilor deținute) li se poate oferi oportunitatea de a participa la evenimentele acționarilor ca Zilele Relațiilor cu Investitorii și Zilele Piețelor de Capital. În acest fel, conducerea societăților împărtășește aceleași informații despre performanța companiei sau angajamentul companiei ca și alți investitori.
Înregistrările, prezentările sau rezumatele acestor evenimente ar putea fi disponibile pe pagina de internet a societății, iar acționarii ar trebui încurajați să trimită întrebări înainte ca evenimentul să aibă loc.
Membrii consiliului ar trebui să participe la zilele de implicare cu acționarii și ar trebui să aibă o interacțiune activă cu investitorii.
Rezumatele evenimentelor anterioare pot fi puse la dispoziția acționarilor înainte de adunările generale pe pagina de internet a companiei.
Evenimente de pregătire a adunărilor generale anuale
În perioada anterioară adunărilor generale anuale ale acționarilor, după publicarea convocatorului, companiile pot oferi un eveniment separat pentru acționari pentru a discuta aspecte relevante pentru luarea deciziilor privind votul, pentru a le permite acționarilor să discute chestiuni legate de companie și să primească informații actualizate despre afacere înainte de votul oficial.
Pentru a evita ca acționarii să repete întrebările deja ridicate la ședința anterioară, se recomandă ca toate problemele cheie ridicate anterior la o ședință prealabilă, comunicări separate sau prin orice întrebări și răspunsuri publicate să fie rezumate pentru evenimentul anual.
Si totuși, de ce le este frică societatilor listate să se întâlnească cu acționarii minoritari?