Chiar dacă la bază sunt o formare profesionala juridica, în ultimii 14 ani am făcut de multe analize cost-beneficiu și acum le folosesc și pentru decizii personale importante.
De obicei, profesioniștii din domeniul juridic nu sunt întrebați dacă un proiect propus va merita efortul și resursele înainte de începerea proiectului. Cu toate acestea, efectuarea unei analize cost-beneficiu este o necesitate pentru multe companii, organizații și antreprenori.
Ce este analiza cost-beneficiu?
O analiză cost-beneficiu este de obicei un proces efectuat de o echipă dedicată dintr-o organizație, care compară costurile estimate și oportunitățile asociate cu o decizie de proiect. Procesul are ca scop să determine dacă decizia de a realiza proiectul are sens din perspectiva afacerii. In proiecte acest proces este de multe ori in sarcina profesioniștilor din domeniul juridic.
Când am studiat dreptul in facultate, nu am testat niciodată un proces cost-beneficiu. Analiza cost-beneficiu este o luare a deciziei bazată pe fapte și date și este utilizată cel mai adesea în afaceri, la înființarea companiilor, în fuziuni și achiziții, dar poate fi folosită și la pregătirea unui referitor la o situație litigioasa sau a unei strategii juridice. Principiile de bază sunt aplicabile oricărui proces decizional.
Analiza cost-beneficiu
Procesul are 5 etape simple:
1. Identificarea obiectivelor proiectului.
2. Identificarea costurilor prin estimare: costuri directe, costuri indirecte, costuri de oportunitate.
3. Identificarea beneficiile: directe, indirecte și de competitivitate.
4. Stabilirea unei unitatea monetară pentru a compara costurile și beneficiile.
5. Compararea costurilor și beneficiilor.
Dacă beneficiile / oportunitățile proiectate depășesc costurile, decizia este una bună de luat. Dacă, pe de altă parte, costurile depășesc beneficiile, atunci este mai bine să regândim decizia sau proiectul pentru a economisi bani, timp si energie persoana de la început.
Deci, data viitoare când ti se cere să începi un proiect și nu ești sigur de beneficii, fa o analiză cost-beneficiu și clientul va aprecia abordarea. Sau cand te oferi pentru a lucra in un proiect pentru un onorariu foarte mic doar sa ai numele legat de proiect, desi ai nevoie de timp pentru multe alte proiecte (personale). Sau când vrei să-ți cumperi o altă pereche de pantofi întreabă-te: care sunt beneficiile de a avea o altă pereche lângă peste 50 de perechi acasă? Merita costul total?