Sezonul adunărilor generale anuală a acționarilor („AGA”) este mai aproape – multe dintre societăți au anunțat deja datele pentru adunările anuale.
Data AGA
Unul dintre cele mai importante aspecte în planificarea unei AGA este data: putem observa, de exemplu, că multe dintre societățile din Romania sau din Polonia plănuiesc AGA fără a lua în considerare faptul că în aceeași zi sunt mai multe AGA convocate, în același timp, poate chiar în orașe diferite. Un exemplu este pentru AGA anuale anunțate pentru 2023: trei AGA anuale sunt deja anunțate pentru 26 aprilie și 4 sunt anunțate pentru 27 aprilie 2023. Care este interesul unei societăți listate de a se interacționa cu acționarii dacă planifică AGA anuale în același timp cu alte societăți?
Diseminarea informațiilor
Al doilea aspect care trebuie luat în considerare este că informațiile diseminate înainte de adunarea generală trebuie să ofere instrucțiuni clare cu privire la modul de participare la adunare, pentru a permite implicarea efectivă a acționarilor. Există mulți investitori de retail care nu urmăresc listele de rapoarte curente de pe pagina de internet a bursei de valori, așa că informațiile trebuie diseminate în diferite alte moduri, in funcție de tipul acționarilor.
Există mai multe modalități de a realiza acest lucru:
• În plus față de convocator, ar trebui utilizate mijloace de comunicare adecvate pentru a informa toți acționarii.
• Înaintea adunării, trebuie furnizate acționarilor instrucțiuni clare și în timp util pentru procesul de participare la AGA (în funcție de formatul ședinței), inclusiv accesul la ședință. Participarea de la distanță la AGA este o nouă tendință, foarte utilă pentru acționarii ocupați.
• Detaliile despre cum se numește un împuternicit ar trebui furnizate acționarilor cu mult înainte de termenul limită pentru împuternicire.
• Acționarii care nu au optat încă pentru a primi comunicații electronice ar trebui să fie încurajați in acest sens si informați cu privire la procesul pentru a face acest lucru. Utilizarea rețelelor sociale pentru a anunța o AGA este, de asemenea, o bună utilizare a tehnologiei în interacțiunea cu acționarii.
• Informațiile puse la dispoziția acționarilor ar trebui să ofere claritate cu privire la forma (formele) „facilități electronice” și ce ar putea acoperi. De exemplu, ar trebui să existe claritate dacă facilitatea va permite acționarilor să pună întrebări sau să vadă/să audă doar procedurile de la AGA.
• Convocatorul ar trebui să precizeze clar că un comportament inacceptabil nu va fi tolerat la AGA și că acesta va fi tratat în mod corespunzător de către președintele AGA.
Limba
Ultimul, dar un aspect important este limba. Există companii care publică documentația GM doar într-o limbă locală (română, poloneză, germană), chiar dacă au investitori străini ca acționari.
Aceasta reprezintă o discriminare între investitori reprezintă o încălcare a Directivei (UE) 2017/828 a Parlamentului European și a Consiliului din 17 mai 2017 de modificare a Directivei 2007/36/CE în ceea ce privește încurajarea angajamentului pe termen lung a acționarilor, deoarece acționarii sunt nu sunt tratați în mod egal, iar investitorii străini trebuie să suporte mai multe costuri pentru exercitarea drepturilor lor de vot.
„Există 3 tipuri de investitori:
1. Cei care nu știu nimic
2. Cei care stiu putin
3. Și cei care nu realizează că nu știu nimic!” –